Ny studie från GIH berättar vad som lockar folk till att börja cykelpendla


Syftet med studien var att ta reda på vilka miljövariabler som stimulerar personer som bor i ett förortsområde till att börja cykelpendla.

– Resultaten visar att faktorer som estetik, grönska och cykelvägar i förortsområden stimulerar till att cykelpendla men att flödet av motorfordon och buller hindrar, säger Peter Schantz, professor och en av forskarna bakom studien. Resultatet är viktigt för beslutsfattare och stadsplanerare så att de kan ta till sig denna kunskap så att fler börjar cykelpendla.

Den metod som används i studierna har utvecklats vid GIH i Stockholm och utgörs av en så kallad färdvägsmiljöskala. Med hjälp av den har cykelpendlares uppfattningar och värderingar av sina ordinarie cykelvägar studerats. Fördelen med den är att den kan isolera miljöfaktorer med hänsyn till variationer i andra faktorer.

– Fysisk aktivitet har stora fördelar för hälsan, men den industrialiserade världen har resulterat i en allmän livsstil av fysisk inaktivitet. Cykelpendling bidrar till en bättre folkhälsa och bra utformade cykelvägar kan påverka så att fler börjar cykla och röra på sig. Färdmiljöer kan vara avgörande för beslutet att cykla eller inte cykla och därför är det angeläget att skapa bättre förutsättningar så att fler blir inspirerade, säger Peter Schantz.

Studien är en del i ett forskningsprojekt som kallas fysiskt aktiv pendling i Stor-Stockholm (FAAP www.gih.se/faap). I studien deltog 1 107 cykelpendlare som bor i Stor-Stockholm och utanför Stockholms innerstad. 63 procent var kvinnor och alla var över 20 år. Enligt forskarna är denna studie en av de första om hur cyklister i förortsmiljöer uppfattar sin cykelpendlingsväg.

– Vi har tidigare sett att de som cyklar i förorterna bedömer sin cykelväg som mer stimulerande och trygg jämfört med de som cyklar i innerstan. Nu ville vi alltså förstå vilka miljövariabler det var som kunde förklara vad som stimulerar respektive hämmar cykling i förortsmiljöer, säger Peter Schantz. Och intressant nog skiljer sig dessa delvis från innerstan. Avgaser och trängsel hämmar i innerstan, medan buller och flödet av motorfordon har motsvarande roll i ytterstaden. Grönska och skönhet är däremot viktiga för att stimulera till cykling i både inner- och ytterstaden.

Läs också:  Hemmavasan har startat – niotimmarssändningen är i gång

Studien har nyligen publicerats i International Journal of Environmental Research and Public Health och kan laddas ned via denna länk:
http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:734122

Professor Peter Schantz och fil. dr Lina Wahlgren vid GIH är ansvariga för studien.

Erbjudanden och rabatter

Ta reda på om du är pollenallergiker. Med KRY kan du träffa läkare via videosamtal, var du än befinner dig och nästan när som helst. Lär dig mer om pollen och allergier – testa KRY-appen HÄR!

Letar du nya träningskläder? Ange koden WELCOME10 och få 10 % rabatt på första köpet hos ICANIWILL! ICANIWILL är ett av träningsvärldens trendigaste varumärken. Med världen som marknad tillverkar de träningskläder från grunden – med målet att se Dig lyckas. KLICKA HÄR här för att inspireras av deras produkter.

Saknar din kropp något näringsämne? Hos Svensk Hälsokost kan du välja bland tusentals produkter – för välmående både på insidan och utsidan. KLICKA HÄR för att se sortiment och hitta erbjudanden som passar just dig.

Populära böcker

Löparglädje - från motion till ultradistans av Rune Larsson Stora stretchboken av Kristian Berg Träning för nyblivna mammor av Olga Rönnberg Lek med tanken: Mental träning för barn och ungdom av Anders och Johan Plate Stora löparboken för kvinnor av Jessica Almenäs och Lovisa "Lofsan" Sandström

Det här inlägget innehåller affiliatelänker från KRY, ICANIWILL, Svensk Hälsokost och Bokus. Om du väljer att köpa något via dem tillfaller en liten ersättning till Dagens Träning. Ditt pris påverkas inte av ersättningen, som är nödvändig för att driva runt hemsidan. Tack för ditt stöd!